
Gemiler Kıbrıs’a doğru yol alıyordu. Beşparmak Dağları ile Lefkoşa arasındaki bölgeye Hava İndirme Harekatı düzenleyecek komandolar uçaklardaydı. O sırada radyolarda Ayten Alpman’ın sesinden bir şarkı tekrar tekrar çalınmaya başladı; Memleketim… Adayla anavatan arasında kurulacak hava köprüsü için başlangıçta bir meydan yoktu. NTV Dış Haberler Müdürü Ahmet Yeşiltepe, o meydanın hikayesini yazdı...
Ahmet YEŞİLTEPE yazdı:
TİMBU’DAN ERCAN’A Her şey kısa bir toprak pistle başladı. Acil durumlar için düşünülmüştü. Ama gün geldi bir ulusun bağımsızlık mücadelesinin sembollerinden birine dönüştü. Ercan Havaalanının hikayesi benzer nitelikteki havaalanlarından çok farklı… O da bazıları gibi savaşların içinden çıkıp geldi, ama asıl kimliğine ve görev tanımına zorlu süreçlerden sonra sahip oldu. Kıbrıs’ın Birleşik Krallık sömürge dönemi sırasında Lefkoşa’da beton pisti bulunan bir havaalanı vardı. İkinci Dünya Savaşı’nın başlamasıyla birlikte, 1940 yılında o dönemdeki adı Timbu olan Kırklar Köyü yakınlarına bir adet toprak pist yapıldı. Acil durumlar için yapılan bu yedek pist zamanla müttefik ülkelerin hava kuvvetleri mürettebatlarına eğitim veren bir üs haline getirildi.


LEFKOŞA’YA GİDEN YOL 1935 Balıkesir doğumlu Şehit Pilot Binbaşı Fehmi Ercan, 181’inci filo komutanıydı. 1971’de, yani Barış Harekatından üç yıl önce 10 ay kadar Kıbrıs Türk Alayı’nda görev yapmıştı. Bu dönemde Türkiye’nin muhtemel bir müdahalesi sırasında vurulacak hedefleri belirlemişti. Kendisinden sonra adaya gelen havacı subaylar da bu görevi sürdürmüşlerdi. Binbaşı Ercan, 1974’deki Kıbrıs Barış Harekatının ilk günü 20 Temmuz’da adaya çıkarma yapan birliklerin içerisindeydi. Görevi, Türk Hava Kuvvetlerine ait jetleri yerden düşman hedeflerine yönlendirmekti. Yavuz Çıkarma Plajına ayak basar basmaz 50’nci Piyade Alayı Harekat Komuta Merkezi ve Alay Karargahı olarak kullanılan binaya geçti. Telsizler kuruldu. “Yakın Hava Desteği” sağlayacak üç hava irtibat subayı hummalı bir çalışma içerisine girdi. Hava kararıncaya kadar Türk savaş uçaklarına yerden bilgiler aktarılmaya devam etti. Ne var ki karargah merkezi 21 Temmuz sabaha karşı bir roket saldırısının hedefi oldu. Saldırıda 50. Piyade Alayı'nın komutanı Albay İbrahim Karaoğlanoğlu’yla birlikte Binbaşı Fehmi Ercan ve beş er şehit düştü. Binbaşı Ercan’ın çıkarma günü Türk jetlerine gösterdiği hedefler sayesinde Lefkoşa’ya giden yol açılmıştı. Beşparmak Dağları üzerindeki düşman mevzileri vurulurken 39 yaşında şehit olan Havacı subay Fehmi Ercan’ın adı, elbetteki silah arkadaşları tarafından sonsuza kadar yaşatılacaktı. “ERCAN BÖLGENİZDEYİZ”
Ercan Havaalanı, sivil hava trafiğine 3 Şubat 1975 yılında Türkiye’den gelen F-28 tipi 65 kişilik yolcu uçağı ile açıldı. Bu olay dünyada büyük yankı uyandırdı, çünkü Lefkoşa havaalanı savaşta devre dışı kalmıştı ve henüz Rumların Larnaka havaalanı faaliyete geçmemişti. Ana pist 15 Haziran 1976 yılında hizmete girerken, Hava Trafik Kontrol Hizmeti de 21 Mart 1977 yılı itibarıyla verilmeye başladı. Böylece Ortadoğu ile Avrupa arasında bir köprü pozisyonunda bulunan Ercan dünya havacılığının hizmetine sunuldu. Fakat, Kıbrıs Türklerinin işlettiği bu yeni havaalanına karşı uluslararası önyargı ve “savaş ihtimalinin” tedirginliği devam ediyordu. 21 Mart günü geç saatlere kadar telsiz frekansında sessizlik hüküm sürdü. Nihayet geceyarısına doğru kontrol kulesindeki telsiz frekansından bir ses duyuldu; “Ercan, Ercan… Bölgenizdeyiz.”

Ziyaretçiler Göremez, Görmek için
Giriş yap veya üye ol.